Tol Hansse - Moet Niet Zeuren
- fwgerritsen
- 12 apr 2024
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 23 mei 2024
Opa kijk ik vond op zolder # 21

Als je ooit van Tol Hansse gehoord hebt dan is dat vermoedelijk vanwege zijn enorme hit āBig Cityā. De single bracht in 1978 twaalf weken door in de top 40 en werd alleen van de nummer 1 plaats afgehouden door āDenisā van Blondie. Hansses debuutalbum Tol Hansse Moet Niet Zeuren opent met dit pronkstuk en ā het mag gezegd worden ā het refrein is erg catchy. De kans dat het refrein (āBiiig City, Biiiig City, Bigbig City, Youāre So Prettyā) in je hoofd gaat zitten is behoorlijk. De kans dat de rest van de tekst in je hoofd gaat zitten is beduidend minder groot. Die voelt, vooral in uitvoering, eerder als een soort plichtmatige opvulling. Een lied heeft nu eenmaal coupletten nodig, maar eigenlijk is het hele publiek armenzwaaiend aan het afwachten tot het moment waarop iedereen weer āBiiiiiig Cityā kan meeroepen. De coupletten van āBig Cityā zijn aldus een beetje als een sneetje casino wit: een vehikel voor beleg, aangezien het geen cachet geeft de pindakaaspot met een blote lepel te lijf gaan.
Ā
Dat wil overigens niet zeggen dat Hansse niet probeert leuke teksten te schrijven. Als we met iets meer detail naar de teksten op Tol Hansse Moet Niet Zeuren kijken dan zien we een soort Jan van Haasteren puzzel aan typetjes en taferelen. Hier is een klein greepje uit het repertoire op Tol Hansse Moet Niet Zeuren:
Ā
Uit āBig Cityā
Hare Krishna's op de dam
Douwen in je hand een brieffie
Hoe je happy leven kan
Zo te zien en volgens mij
Zijn ze zelf niet zo blij
Ā
Of deze uit āOme Jaap zān Neus is blauwā:
Ā
Ome Jaap z'n vrouw heet Jet
Die heeft haar teveel aan vet
In een groot korset geplet
Ā
Wellicht is het wat bot om deze teksten te omschrijven als een slap plakje witbrood. Vooruit, ik wil best toegeven dat de plaat niet verstoken is van grappige vondsten. Het zijn doorgaans niet vondsten die getuigen van uitbundig creatief vernuft, maar er zit plezier achter. Bovendien dwingen de de teksten min of meer af dat we ze niet super kritisch beoordelen. Dat ieder couplet van āBig Cityā eindigt met āAmsterdam holadijeeā zou voldoende indicatie moeten zijn dat we hier te maken hebben met nummers in het genre āvolkse lolā, niet met Max Havelaar. Niettemin zijn de dichterlijke talenten van Hansse zelfs binnen dit genre niet bijster indrukwekkend. Dit is het best te illustreren met het refrein van het nummer āMet zān allen op een bolā, dat als volgt klinkt:
Ā
Met zān allen op een bol
En die bol die zit zo vol
Alle mensen wat een lol
Straks dan draait het zooitje dol
Ā
Maar goed, we kunnen Tol Hansse Moet Niet ZeurenĀ een gebrek aan taalkundige diepgang enigszins vergeven, het is niet alsof de plaat pretendeert meer te zijn dan het is.
Ā
Lastiger te vergeven is het stemgeluid van Hansse, dat klinkt als een atonale kruising tussen Paulien Cornelisse en Kees Torn. Mocht u dat niets zeggen, stelt u zich dan een hoge stem voor die achterin de keel gevormd is maar evengoed een rollende ārā heeft. Hansse lijkt zich er bovendien van bewust dat hij niet zuiver kan zingen en kiest er op de meeste nummers voor te praten op de muziek. Dat is een wijs besluit, alhoewel Hansse hierbij de haast verlegen energie heeft van een vrijwilliger die bij het lokale open podium zijn tekst van een briefje afleest. Na het luisteren van de complete langspeelplaat was ik behoorlijk moe, ik had een beetje het gevoel alsof ik uit beleefdheid bij dat open podium was blijven zitten terwijl ik het na twee nummers wel gezien had.
Ā
Nederland was in 1978 zeker niet moe van Tol Hansse. Integendeel, Tol Hansse Moet Niet ZeurenĀ leverde de zanger een Zilveren Harp, een Edison en een platinaplaat op. Opmerkelijk genoeg werden de kenmerken van de plaat die ik zojuist beschreef destijds wel erkend maar gezien als charmant. Zo vond het Algemeen DagbladĀ Hansses ākreupele sinterklaasrijmpjesā gezongen door āeen stem om cokes mee te kloppenā (een onprettige stem), waarbij āje gaat twijfelen of het serieus bedoelt is,ā toch āondanks alles best leuk om naar te luisterenā. De Telegraaf was eenduidiger en sprak vanĀ āeen nieuw talent met grote mogelijkhedenā.
Ā
Met die grote mogelijkheden viel het helaas voor Hansse wel mee. Volgens zijn muzikale compagnon Claus van MechelenĀ werden er van Tol Hansse Moet Niet ZeurenĀ iets minder dan 400.000 platen verkocht, van Hansses tweede plaat 14.000, van de derde 4.000 āen de vierde plaat is door vrijwel niemand aangeschaftā. Tol Hansse verloor zijn publiek ongeveer net zo snel als hij het vergaarde. Niettemin bleef hij tot een paar jaar voor zijn dood in 2002 optreden, daarbij altijd beginnend en eindigend met zijn grote hit āBig Cityā. In zijn necrologieĀ schreef De Volkskrant dat Hansse āzonder enige gĆŖneā toegaf dat hij in het verleden was blijven hangen. Dat hij dat eerlijk toegaf geeft toch wel weer begrip voor de eigenzinnige charme die recensenten in de jaren ā70 in Hansse zagen. Evengoed mag Tol Hansse Moet Niet Zeuren, wat mij betreft,Ā eveneens in het verleden blijven hangen.
Oordeel
Omslag:
2 bussen spuitverf

Inhoud:
2 plakjes witbrood

Oordeel zelf